„UVVG, membra cu drepturi depline a Forumului Universitar Permanent Euromediteranean”

0
11

Interviu cu prof. univ. dr. Aurel Ardelean, rector al Universitatii de Vest „Vasile Goldis” – D-le rector ati participat, în perioada 28 iunie – 29 iunie la lucrarile Adunarii Generale a Forumului Universitar Permanent Euromediteranean (EPUF) si la Conferinta Uniunii Rectorilor Mediteraneeni, care s-au desfasurat la Barcelona (Spania). Care este rolul Forumului Universitar Permanent Euromed (EPUF) în învatamântul universitar? – Forumul Universitar Permanent Euromed (EPUF) este o retea de peste 100 de universitati din spatiul euro-mediteranean si institute de cercetare . Obiectivul principal al EPUF este crearea unei societati durabile prin învatamântul superior din regiunea Euromed si contribuie la promovarea unei societati bazate pe cunoastere. EPUF încurajeaza colaborarea si dialogul între institutiile de învatamânt din regiune, multiculturalismul si schimbul de date stiintifice si tehnologice, ale caror beneficiari sunt toti membrii societatilor civile. A fost o reuniune deosebita, care a beneficiat de o prezenta la înalt nivel. Este vorba de directorul general al UNESCO si alti reprezentantii ale unor Academii de stiinta. Reuniunea a avut loc la complexul istoric Sfânta Cruce din Barcelona, un complex cu o arhitectura care dateaza din secolul XII-XIII, care va deveni în viitor un monument al UNESCO. În acest cadru era imposibil sa nu derulam si o activitate academica deosebita. Vreau sa va spun ca în prima zi, a avut loc un eveniment deosebit, Adunarea Generala Forumului Universitar Permanent Euromediteranean primindu-ne în rândurile ei. Este o onoare pentru noi ca, alaturi de Universitatea din Bucuresti, îndeplinim standardele pentru a face parte din aceasta prestigioasa asociatie. Delegatia noastra a fost felicitata chiar de presedintele EPUF, în acest context si cred ca am facut un pas hotarâtor spre integrarea Universitatii de Vest „Vasile Goldis”, în spatiul euro-mediteranean. – Care sunt problemele dezbatute de reprezentantii celor peste 100 de universitati membre ale EPUF? – Acest Forum Universitar are misiunea de a deveni o retea de referinta, care actioneaza printr-un efort concertat (lobby) fata de institutiile europene cu scopul crearii unui spatiu euro-mediteranean al învatamântului superior (EMHEA). Îmbunatatirea nivelului general de calitate în învatamânt si cercetare, inclusiv prin crearea unei Agentii Euro-Mediteraneene de Evaluare a Calitatii Învatamântului Superior, ridicarea standardelor educationale în toata regiunea si garantarea accesului egal la educatie pentru toti prin: mobilitate, cooperare si schimb. Una dintre discutiile privind proiectele viitoare este de a elabora „Carta alba a Universitatilor Euro-Mediteraneene”. Acest proiect va stabili liniile principale institutionale, continutul academic si de cercetare al Uniunii Europene pentru tarile membre mediteraneene, concentrându-se în special pe sistemele care nu sunt incluse în „Procesul de la Bologna”. Totodata va analiza si va stabili situatia si rolul Universitatii în cadrul mediului socio-economic si va redacta o lista a principalelor provocari cu care se confrunta comunitatea universitara. – În partea a doua a întrunirii s-a desfasurat Conferinta Uniunii Rectorilor Mediteraneeni. Care sunt principalele puncte discutate? – A fost una dintre cele mai importante conferinte academice din timpul verii. O conferinta exceptionala a rectorilor afiliati Asociatiei Regiunilor Euro-Mediteraneene. În prezenta a peste 110 rectori, s-au conturat principalele idei pe care le promoveaza acest nou spatiu al învatamântului academic, al învatamântului euro-mediteranean, dar si din alte zone, fie ca sunt francofone sau de alt profil, care sunt în relatii de cercetare cu aceasta uniune academica. Ca sa întelegeti, as vrea sa fac o paralela. Asa dupa cum exista spatiul european al învatamântului superior creat prin Procesul de la Bolongna, asa este si acest spatiu euro-mediteranean, care, daca pot sa exprim un punct de vedere personal, promoveaza câteva principii mult mai ferme decât Procesul Bologna. Este vorba de o schimbare totala a curriculei universitatilor si orientarea disciplinelor curriculare spre discipline ale viitorului de care societatea cunoasterii are nevoie. Ar fi vorba de management, genetica, biologie moleculara IT, tehnologii, precum si noi discipline care vizeaza viitorul studentilor. Din acest punct de vedere, am fost deosebit de impresionat de hotarârea de a reveni la sistemul de licenta de la 3 la 4 ani, de a dezvolta sistemul de masterate, scoli doctorale si post-doctorate. Al doilea principiu este cel al promovarii cercetarii stiintifice de excelenta. Prin introducerea de sisteme de evaluare a performantei academice si prin exercitarea independentei lor (adica a autonomiei de a se autodefini), universitatile pot identifica potentialul lor, pot schimba cursul actiunilor si optimiza managementul resurselor într-un mod mai eficient. Aceasta este cea mai buna cale spre dobândirea vizibilitatii internationale, dupa cum a afirmat deja UNESCO în 1998: „o cultura a autonomiei, responsabilitatii si raspunderii – bazata pe desfasurarea fortelor din sistemele de asigurare a calitatii – va determina schimbari majore în primii ani ai secolului al XXI-lea”. Autonomia academica a universitatilor le permite sa aleaga propria cale educationala. – Care este deschiderea si cooperarea, în cadrul Spatiului European privind Învatamântul Superior, al universitatilor euro-mediteraneene? – Universitatile euro-mediteraneene de pe ambele tarmuri ale Mediteranei ar beneficia în mod semnificativ de pe urma actiunilor de cooperare din Spatiul European al Învatamântului Superior. Comparabilitatea programelor lor academice cu cele ale altor universitati ar fi asigurate de crearea unor instrumente organizationale comune (credite si sistemele educationale cu Suplimente de Diploma). În aceasta privinta, universitatile sudice ar putea lua în considerare utilizarea criteriilor de evaluare a diplomei si creditelor, aplicate de catre Asociatia Europeana pentru Asigurarea Calitatii în Învatamântul Superior (ENQA) si specifice Ariei Europene a Învatamântului Academic din care Universitatea de Vest „Vasile Goldis” face parte.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here